Amerikaanse jeugd is klaar met McDonald’s

Afdrukken

frietjesEr is paniek in de Verenigde Staten, want jongeren lopen massaal weg bij McDonald’s. Ze kiezen voor nieuwere ketens die gezond voedsel aanbieden. Sinds 2011 daalde het bezoek van jongvolwassenen aan de hamburgergigant met bijna 13 procent. Dat schrijft The Wall Street Journal.

 

McDonald’s staat niet meer in de top-10 van favoriete ketens en werd onder 32.000 abonnees van Consumer Reports Magazine beoordeeld als minst lekkere van 20 hamburgerketens. De fastfoodreus heeft wereldwijd zo’n 35.000 restaurants, waarvan bijna de helft in de Verenigde Staten is gevestigd.

Onderzoek toont aan dat jongeren zich steeds meer laten informeren over de manier waarop het eten wordt bereid. Ze vinden biologisch eten belangrijk, willen geen groeihormonen in hun vlees en keken naar de documentaire ‘Supersize Me’, die een kijkje in de keuken van de fastfoodindustrie geeft.

McDonald’s heeft wereldwijd te kampen met de nodige tegenslagen. In Shanghai werden medewerkers bij een vleesleverancier van de keten gefilmd toen ze op de grond gevallen vlees opraapten en weer in de verpakking deden. Ook kregen restaurants rot vlees geleverd.

Onlangs moesten meer dan 10 vestigingen in Rusland dicht na inspecties van de Russische voedselveiligheidsautoriteit. McDonald’s doet het alleen in Europa nog goed: daar steeg de omzet met 0,5 procent. Het is niet bekend hoe het met McDonald’s in Nederland gaat, aangezien de Nederlandse tak niet verplicht is zijn financiële resultaten te openbaren.

Mensen verruilen McDonald’s steeds meer voor populaire ketens als Chipotle Mexican Grill en Five Guys Burgers and Fries (‘niets komt uit de vriezer’). In Amerika zijn er inmiddels 1000 vestigingen, met nog eens 1500 in aanbouw.

[Trouw, Wall Street Journal]