Een stressloze nachtrust voor iedereen

slapenHeb jij ook weer een slapeloze nacht achter de rug? Dan ben je zeker niet alleen… Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je mentaal oplaadt en fysiek uitgerust bent, terwijl slapeloosheid kan leiden tot een gebrek aan mentale en fysieke energie.

 

Ondersteuning nodig?

Als het je niet lukt om ‘s avonds in slaap te vallen, of als je vaak midden in de nacht wakker wordt, kan je MetaRelax gebruiken. Dit magnesiumcomplex aangevuld met magnesium, B-vitamines & taurine, wordt aanbevolen bij stress-situaties en vermoeidheid, en is goed voor de spieren.

Taurine: Een aminozuur dat overvloedig aanwezig is in de hersenen en onmisbaar is bij geestelijke druk en inspanning. Het speelt een sleutelrol bij stressgevoeligheid, helpt bij innerlijke onrust en is zenuwsterkend. Taurine is ook goed voor de bloeddruk.

Taurine is een bioactieve stof die voorkomt in vlees, vis en energiedranken. Het is een stof die van nature in het lichaam voorkomt, maar het lichaam kan deze stof ook zelf maken. Taurine vervult een functie in de hartspier en de zenuwcellen en beschermt in het oog de fotoreceptoren. Taurine zou een gunstig effect hebben op de hartwerking.

Magnesium: Een essentieel mineraal en een belangrijk alkaline vormend element. Het is bovendien het vierde meest voorkomende mineraal in het menselijk lichaam, wat iets over het belang ervan zegt. De stof is in alle lichaamsweefsels aanwezig, en 98% van het mineraal bevindt zich daadwerkelijk in de cellen. Een volwassene bevat zo’n 24 g magnesium, waarvan zich ongeveer 25% in het spierweefsel bevindt en ongeveer 60% in onze botten, samen met andere mineralen zoals calcium en fosfor. Magnesium speelt een belangrijke rol in het lichaam. Het ondersteunt meer dan 300 verschillende enzymatische processen.

Vitamine B6: Speelt een belangrijke rol in de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Extra tips om slapeloosheid te voorkomen

Om ervoor te zorgen dat je ‘s morgens met een uitgerust gevoel wakker wordt, geven we je nog graag de volgende tips mee:

  • Vermijd koffie en alcohol

Cafeïne verhoogt de productie van adrenaline, wat de kans verkleint om makkelijk in slaap te vallen. Met een paar borreltjes voor het slapengaan zul je wel sneller inslapen, maar de alcohol zorgt er ook voor dat je minder diep en onrustiger slaapt.

  • Doorbreek piekerende gedachten

Het is algemeen bekend dat piekeren meestal niet tot een oplossing leidt. Laat je nachtrust er dus niet door verstoren! Gun jezelf 1 piekermoment van ongeveer 20 minuten per dag. Word je ‘s nachts toch wakker? Zorg voor pen en papier naast je bed. Schrijf je gedachte op, zo kan je je hoofd leegmaken en rustiger slapen.

  • Neem meerdere relaxmomenten overdag

Geef jezelf na twee uurtjes werken een korte break: loop even een rondje of zoek een plekje om enkele eenvoudige ontspanningsoefeningen te doen. Door die mini-pauzes kan de spanning van je afglijden en doe je nieuwe energie op. Zo voorkom je dat je aan het eind van de dag helemaal gestresst bent en opnieuw moeite hebt om de slaap te vatten.

  • Sport niet voor het slapengaan

Lijkt een stevige sportieve inspanning ’s avonds je een goed idee om daarna volledig uitgeput in slaap te vallen? Niets is minder waar. Bewegen helpt wel om stress te bestrijden, maar intensieve lichamelijke inspanning geeft ook nieuwe energie. En het is nog maar de vraag of je daar op zit te wachten als je binnen enkele uurtjes naar bed wilt.

  • Eet ’s avonds geen koolhydraatrijke voeding

Heb je de gewoonte om ’s avonds nog te snacken? Chips, snoep of een meer verantwoorde mueslireep? Deze voedingsmiddelen bevatten veel koolhydraten, die je bloedsuikerspiegel verhogen en extra energie geven. Dat is natuurlijk niet wat je wil als slapeloosheid door stress je parten speelt. Drink ’s avonds liever een ontspannende kruidenthee om tot rust te komen.

  • Beperk veel of hevig licht

Licht zorgt dat je alert en wakker blijft. Vermijd daarom grote lampen, laptop, smartphone, tablet of tv net voor het slapengaan. Dim ’s avonds het licht en stop ruim een uur voor je bedtijd met naar beeldschermpjes kijken.

Bron: metro.be

Bookmark and Share
Top